bijBouwe voor Adviseurs

de hypotheek zonder bank

Snelle verwerkingstijden

We verwerken aanvragen snel. Zo weten je klant en jij als adviseur waar je aan toe bent.

Korte lijnen

Bel met onze adviseurslijn (024 8000 787) voor direct contact met een specialist. Dat scheelt tijd en gedoe.

Goede hypotheek voor een eerlijke prijs

bijBouwe heeft een no-nonsense product. Gewoon goed voor de gewone huizenkoper. Daardoor bieden we altijd een scherpe rente.

Verwerkingstijden

Je aanvragen proberen we snel te behandelen, zonder verlies aan kwaliteit uiteraard. Zo kun je snel schakelen met je klant en zonder vertraging de hypotheekaanvraag afronden.

Verwerkingstijden bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Met of zonder wijzingen aan de hypotheek.

Over de bijBouwe Hypotheek

Productkenmerken en -voorwaarden

Wat doen we wel?

Het afsluiten van de bijBouwe Hypotheek is geschikt voor:

  • Kopers van een eerste huis of een volgend huis (bestaande of nieuwbouw)
  • Kopers in loondienst of zelfstandigen (mogelijk vanaf 36 maanden als ondernemer)
  • Oversluiters
  • Voor kopers van een volgend huis bieden wij ook een overbruggingskrediet
  • Box 3 besteding, als bedrag besteed wordt aan de woning of de bijkomende kosten daarvan. Consumptieve bestedingsdoelen worden alleen geaccepteerd als het een nieuwe, eerste hypotheek zonder NHG betreft.

Aflossingsvormen

Je kan bij ons kiezen uit drie aflossingsvormen:

  • Annuïteitenhypotheek
  • Lineaire hypotheek
  • Aflossingsvrije hypotheek

Wat doen we niet?

Het afsluiten van de bijBouwe Hypotheek is niet geschikt voor:

  • Een restschuld op een bijBouwe hypotheek financieren
  • Een hypotheek met een borgstelling, bijvoorbeeld van ouders
  • Een hypotheek op een combihuis (woon-werk)
  • Een woning financieren waar je zelf niet gaat wonen (hiervoor heb je een verhuurhypotheek nodig)
  • Meerdere rentevastperiodes combineren binnen een hypotheek (“Renteknip”)
  • Een hypotheek aan klanten met een BKR-codering
  • Een hypotheek verstrekken voor zelfbouw

Rentebeschikbaarheid

Waarom onze rentes soms uitverkocht zijn

Het meest gangbare financieringsmodel voor hypotheken, waar de bank hypotheekleningen uitzette met spaargeld van hun klanten, blijkt niet altijd meer de beste manier. In plaats daarvan vinden partijen met kapitaal steeds vaker direct de partijen die kapitaal nodig hebben. Ofwel: beleggers vinden, via bijBouwe, jouw klant.

Maar wat betekent dit alles nu voor jouw hypotheekaanvraag? Deze manier van financieren kan betekenen dat sommige rentetarieven tijdelijk uitverkocht zijn voor nieuwe klanten, wanneer al het beschikbare kapitaal voor die bepaalde rentevastperiode en LTV is verstrekt. De traditionele bank, die hypotheken vanuit de eigen balans verstrekt, heeft dit probleem niet.

Bestaande klanten kunnen altijd uit alle rentes kiezen, tegen marktconforme tarieven, ook in een markt waar huizenprijzen dalen.

Echter: wanneer diezelfde bank bepaalde looptijden minder aantrekkelijk vindt, zal deze hogere tarieven vragen waardoor deze vorm ontmoedigd wordt. Wij zullen nooit dit soort ontmoedigingstarieven rekenen. Ook onze beleggers kunnen ons hier niet toe dwingen, we hebben immers afgesproken dat wij de rente voor nieuwe en bestaande hypotheken bepalen.

Hoe je de bijBouwe hypotheek kan aanvragen

Om een hypotheek aan te kunnen vragen is het nodig om een aanstelling bij ons te hebben. Je kunt ook een aanvraag doen via een service provider met een bijBouwe aanstelling.

Je kan de hypotheek aanvragen via HDN. Je voert de aanvraag op in je adviespakket en kiest om de aanvraag via HDN te versturen:

bijBouwe HDN nummer 320804

Als de aanvraag correct en volledig is brengen wij binnen een werkdag de indicatieve offerte uit.

Als je niet het juiste bijBouwe relatienummer hebt ingesteld in je adviespakket, dan staat jouw naam als adviseur niet juist in je bijBouwe offertes. Als je jouw unieke relatienummer niet weet, stuur dan een e-mail naar samenwerken@dynamiccredit.com, dan zorgen wij dat je deze krijgt.

Heb je hulp nodig met het juist instellen van je bijBouwe relatienummer in je adviespakket? Neem dan contact op met de klantenservice van je adviespakket.

Zodra we je hypotheekaanvraag ontvangen hebben, krijg je van ons een ontvangstbevestiging waarin staat dat we je aanvraag in behandeling hebben genomen. Als je hypotheekaanvraag correct is en binnen ons acceptatiekader valt, dan brengen we meestal binnen een werkdag de indicatieve offerte en de garantieverklaring uit (check de tab 'Verwerkingstijden' voor de meest up-to-date tijdsindicatie).

Helaas moeten we soms ook aanvragen afwijzen omdat ze niet in ons acceptatiekader passen. Dit doen we in veel gevallen direct nadat je de aanvraag verstuurd hebt. In andere gevallen bekijken we je aanvraag en geven we zo snel mogelijk uitsluitsel.

Serviceproviders waar wij mee samenwerken

Je kunt de bijBouwe hypotheek ook via een serviceprovider aanvragen, zonder een eigen aanstelling. Op dit moment kan dat via onderstaande partijen: bijBouwe

  • DAK Hypotheken
  • Finsys
  • Hypoplus
  • Landelijk Netwerk Inkoopcombinatie (incl. De Hypotheek Servicer)
  • Qualiora Groep
  • Romeo Serviceproviding B.V. (incl. MO.servicing & Basic Serviceproviding)
  • SPN Servicer B.V.
  • The Hypotheekcompany B.V.
  • VCN Hypotheekservice (incl. De Financiële Makelaar, United Capital B.V. & Financieel Support Nederland)
  • VKG

Je (lopende) aanvraag wijzigen

Wijzigingen op een aanvraag vraag je aan via acceptatie@bijbouwe.nl. Vermeld in de onderwerpregel van de e-mail de naam van de klant en het offertenummer. Dan voeren wij aan onze kant de gewenste wijziging door in de lopende hypotheekaanvraag.

Op het moment dat je de rentevastperiode of de oorspronkelijke hypotheeksom wilt wijzigen, zullen we de aanvraag moeten annuleren en zal je de gewijzigde aanvraag opnieuw moeten indienen via je adviespakket. Dit komt omdat we het geld voor de hypotheek op het moment van aanvragen tegen de gekozen rentevastperiode en hypotheeksom vastzetten.

De bijBouwe acceptatie in het kort

Na je hypotheekaanvraag brengen we binnen een werkdag de indicatieve offerte uit via HDN. Wij beginnen met het accepteren van je dossier als we alle stukken, die in de voorbrief van de indicatieve offerte staan, en de getekende garantieverklaring van je hebben ontvangen. Vanaf daar verloopt je hypotheekaanvraag in een stroomversnelling.

De indicatieve offerte (& garantieverklaring)

Deze brengen we kort na je hypotheekaanvraag uit. Daarmee zitten we aan de top van markt. We willen onze klanten en onafhankelijk adviseurs natuurlijk snel duidelijkheid geven.

De acceptatietermijn van de garantieverklaring is drie weken. Als je de getekende garantieverklaring na de acceptatietermijn naar ons verstuurd, kan deze alleen geaccepteerd worden mits de rente niet gewijzigd is in de tussentijd.

Beoordeling van stukken

De acceptatie van de hypotheek begint op het moment dat we alle benodigde stukken, uitgevraagd op het voorblad van de indicatieve offerte, en de getekende garantieverklaring ontvangen hebben. Kortom, we nemen alleen complete dossiers in behandeling.

De geldigheidstermijn van de garantieverklaring is vanaf de afgiftedatum vier maanden. Binnen deze periode moet de acceptatie afgerond zijn, daarom vragen we of je binnen drie maanden alle benodigde stukken wilt opsturen. Zo weten we zeker dat we binnen de geldigheidstermijn de definitieve offerte kunnen uitgeven.

De definitieve offerte

Nadat een bijBouwe acceptant voor de eerste maal alle stukken akkoord heeft bevonden, wordt er door een tweede acceptant de finale beoordeling gedaan. Als deze finale beoordeling goed verloopt, wordt er een finaal akkoord gegeven op de hypotheekaanvraag en brengen wij de definitieve offerte uit.

De acceptatietermijn van deze definitieve offerte is twee weken. Binnen deze termijn zal de offerte getekend retour moeten zijn, anders vervalt het aanbod.

Je offerte verlengen

Je kan de geldigheidstermijn van de garantieverklaring met 2 maanden te verlengen tot een maximale geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn bij de aankoop van een nieuwbouwwoning.

Om de geldigheidstermijn met 2 maanden te verlengen vragen we je het getekende verlengingsvoorstel binnen de oorspronkelijke geldigheidstermijn van 4 maanden aanleveren.

Voor het annuleren van een hypotheekaanvraag wordt normaal gesproken geen kosten in rekening gebracht. Behalve tijdens de verlengingsperiode. Dan zijn de kosten voor het annuleren van de aanvraag 1% van de hypotheeksom.

Klaar voor de notaris

Op het moment dat de getekende offerte (inclusief SEPA machtiging en eventueel een verpandingsakte en verlengingsvoorstel) door ons geaccepteerd is, is je klant klaar om naar de notaris te gaan.

Ben je benieuwd naar de status van je aanvraag?

Check het hier!

De status van je hypotheekaanvraag in je adviespakket is niet altijd even duidelijk. Daarom bieden wij nu ook de mogelijkheid om online je status te bekijken. Net zo makkelijk. Bekijk eerst deze tips voordat je op de knop drukt.

undefined

Dossierhulplijn

Heb je hulp nodig bij een dossier en wil je snel en effectief geholpen worden door onze accountmanager? Klik op onderstaande knop en vul het formulier zo duidelijk mogelijk in. Binnen uiterlijk drie werkdagen nemen we contact met je op.